نگاهی بر نقشه راه درست و دقیق جهت تدوین چشم انداز و استراتژی های فناوری کلان داده Big Data Strategy برای پیاده سازی و استقرار این پلتفرم در سازمان ها
استراتژی های درست شرکت ها برای استفاده از کلان داده چه باید باشد؟
جهت پیاده سازی و استقرار پلتفرم ها و تکنولوژی های کلان داده در سازمان ها برای بهبود اثربخشی و سرعت نیازمند داشتن یک نقشه راه تدوین شده، استراتژی و بهرهگیری از متدولوژی ها و چارچوب های قابل پیاده سازی بنا به نیازمندی ها و توانایی های بالقوه و بالفعل آن سازمان می باشد.
متأسفانه در حال حاضر در برخی از سازمان ها و شرکت های کشور از تکنولوژی های کلان داده به عنوان یک ابزار ویترینی استفاده میشود. بعضاً در این شرکتها و سازمانها بدون در نظر گرفتن راهبردها و نیازمندیهای واقعی شرکت اقدام به استقرار و پیادهسازی تکنولوژیهای مدیریت کلان داده میشود که درنهایت سبب افزایش نرخ شکست پروژههای Big Data در کشور میگردد. در برخی از سازمانها نیز تمامی استراتژی و نقشه راه کلان داده معطوف به استفاده از برخی پلتفرمها همانند آپاچی هدوپ و... شده است.
نقشه راه تدوین یک Big Data Strategy چیست؟
جهت تدوین یک Big Data Strategy موفق در لایه اول فارغ از موضوعات فنی و انتخاب معماریهای بهینه، نیازمند بررسی و تدوین استراتژیهای کلان و مدیریتی پیادهسازی کلان داده در سازمان میباشد.
تدوین چشمانداز، اهداف و ماموریتهای کلان داده، مدیریت فرایندهای کسب و کار و شناسایی نیازمندی های عملیاتی سازمان، تحلیل نقاط گلوگاه سازمان، بررسی معماریها و پلتفرمهای فنی، تدوین نقشه راه، استقرار حاکمیت داده و... بخشی از یک استراتژی کلان داده است.
جهت تدوین نقشه راه کلان داده در سازمان 4 گام کلیدی زیر پیشنهاد میگردد:
1- تبیین لزوم بهرهگیری از کلان داده در سطح هیئتمدیره و مدیریت
2-تعریف و شناسایی ذینفعان
3-شناسایی، تجمیع و پردازش اطلاعات
4-اشتراکگذاری نتایج بهبود و ارتقا فرهنگ تصمیمگیری دادهمحور