بهینه سازی زیرساخت شبکه و IT

عیب یابی و رفع مشکلات شبکه کامپیوتری

ارائه طرح جامع بهینه سازی زیرساخت IT و سیستم های شبکه کامپیوتری

ادامه مطلب

ایمیل سرور اختصاصی

پست الکترونیک درون سازمانی

ارائه میل سرور به همراه راهکار ارتباطات یکپارچه مایکروسافت

ادامه مطلب

سامانه دورکاری

نرم افزار دورکاری و مجازی سازی برنامه

دسترسی راه دور به برنامه ها از طریق راهکار نرم افزاری دورکاری

ادامه مطلب

خدمات میزبانی سرویس

میزبانی سرویس و ارائه سرور مجازی و اختصاصی در ایران

اجاره سرور و فضای رک (کولوکیشن) در دیتاسنتر گروه و مشاوره راه اندازی هاستینگ اختصاصی

ادامه مطلب

فایروال شبکه

تامین امنیت زیرساخت شبکه

ارائه کامل ترین و امن ترین فایروال تحت شبکه دنیا با لایسنس رایگان مادام العمر

ادامه مطلب

مشاوره فناوری اطلاعات

خدمات مشاوره تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و انفورماتیک IT، تهیه طرح ارزیابی وضعیت فعلی شبکه و سرویس ارائه راهکار شبکه و مستند از وضعیت مطلوب

راهکارهای تخصصی شبکه

راهکارهای تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، بهینه سازی و ارتقاء زیرساخت شبکه، نگهداری و پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری و ارائه خدمات جامع

پشتیبانی و نگهداری شبکه

ارائه خدمات پشتیبانی شبکه، نگهداری زیرساخت و سرورهای کامپیوتری، ارتقاء سرویس ها و سخت افزارهای شبکه، بررسی رفع مشکلات کندی سرعت شبکه

آموزش مهندسی شبکه

در موسسه آموزش های تخصصی گروه با فراهم کردن فضای مجهز و امکانات مناسب، خدمات آموزش مهندسی شبکه کامپیوتر مطلوبی را ارائه می‌کنیم

آی تی و زیرشاخه های رشته فناوری اطلاعات را اگر در یک کلمه خلاصه کنیم می شود مهندسی شبکه کامپیوتر که این تعریف در بین اهالی این رشته چندان پذیرفته نیست. رشته IT از سال ۸۵ وارد کنکور سراسری شد و حدود 15 سال از عمر شاخه IT آی تی در ایران می گذرد و برخی معتقدند که منتهای مسیر در این زمینه، برقراری ارتباط بین کامپیوتر و نودهای مختلف مثل سویچ، روتر، سرور ... و تامین امنیت این تجهیزات است. تکنولوژی اطلاعات یعنی تبادل اطلاعات که آن هم در علم شبکه خلاصه می شود، حالا خواه شبکه کامپیوتری باشد، خواه شبکه موبایل یا شبکه ماهواره ای و ...

این مطلب آموزشی برگرفته از سایت آموزش و استخدام کامپیوتر جابز، کاریابی تخصصی ویژه مشاغل علوم مختلف کامپیوتری است که برای مشاهده سایر مقالات تخصصی می توانید به اینجا مراجعه نمایید.

سایت آموزش و استخدام کامپیوتر جابز، کاریابی تخصصی ویژه مشاغل علوم مختلف کامپیوتری

در ادامه پرسش و پاسخ کارشناسان فناوری اطلاعات و مهندسان آی تی برای راهنمایی درباره انتخاب رشته دانشگاهی شاخه IT و کامپیوتر، نرم افزار و سخت افزار و وضعیت شغلی این تخصص، همچنین آشنایی با میزان درآمد در بازار کار و استخدام پس از فارغ التحصیلی در ایران و خارج از کشور و معرفی رشته های مختلف آن را برای آشنایی بیشتر شما مخاطبان در ادامه آورده ایم.

درباره وضعیت بازار کار رشته فناوری اطلاعات

توصیه میکنیم در مورد هر کدام از انتخاب ‌هایتان، درس‌ های مربوطه و آینده‌ شغلی رشته انتخابی تان را به دقت مطالعه و تحقیق کنید ولی در نهایت این علاقه‌ مندی شخص است که به نظر خیلی تعیین کننده ا‌ست. در هر صورت، دنبال هر کدام از شاخه های IT که رفتید، به عنوان کسی که فارغ التحصیل کامپیوتر هستیم، مشاهده می کنیم که چقدر بازار کار رشته های فناوری اطلاعات رقابتی است، توصیه اکید میکنیم که بهترین تلاش تان را داشته باشید که خوب یاد بگیرید، تجربه کنید و به آنچه که در محیط آکادمیک به شما یاد میدهند بسنده نکنید. فراگیری زبان انگلیسی به عنوان پیش نیاز مهم رشته آی تی IT و نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر هم یادتان نرود، دانش انگلیسی خیلی جاها به کارتان می آید. ‌از همین الان به فکرش باشید.

اگر از ما راهنمایی درباره انتخاب رشته آی تی می خواهید با توجه به وضعیت شغلی استخدام مهندس کامپیوتر در بازار کار IT پیشنهاد می کنم که محتاطانه و با اطلاعات کامل وارد رشته فناوری اطلاعات و ICT شوید چرا که دومين رشته اي هست كه بيكاری داخل فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی زیاد هست.

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی فناوری اطلاعات چگونه است؟

سوال یکی از مخاطبان گروه سول و جواب فناوری اطلاعات در تلگرام، با درود خدمت کارشناسان IT و مهندسان محترم، بنده امسال کنکور دارم و میخواهم در رشته آی تی IT و فناوری اطلاعات برای قبولی در دانشگاه انتخاب رشته کنم و در این زمینه چند تا سوال داشتم. یکی اینکه چه شاخه ای از IT را انتخاب کنم؟ و آینده شغلی رشته فناوری اطلاعات خوب است یا بد؟ و میزان درآمد یک مهندس IT یا ICT در ایران و خارج از کشور چقدر است؟

پاسخ به این سوال در ادامه و در توضیحات سوالات مختلف آورده شده است.

رشته فناوری اطلاعات از چه سالی وارد دانشگاه های ایران شده است؟

برخی از مهندسان کامپیوتری، آی تی و زیرشاخه های رشته فناوری اطلاعات را به موازات علم شبکه می بینند و حتی در پاره ای مواقع معتقدن IT یعنی شبکه! و می گویند تکنولوژی اطلاعات یعنی تبادل اطلاعات که آن هم در علم نتورک خلاصه می شود، حالا یا شبکه کامپیوتری یا شبکه موبایل یا شبکه ماهواره ای و... در کل مدیریت کارکرد درست و راه اندازی سامانه های فناوری و تامین امنیت تجهیزات و سخت افزار این شبکه‌ ها ست.
البته این دوست ما در گروه پرسش و پاسخ آنلاین، تعريف جالبی از رشته فناوری اطلاعات کردند. فن‌آوری اطلاعات فقط شبکه نیست! برنامه نویسی.. وب، امنیت، مدیریت فن آوری اطلاعات نیز جز رشته ها و شاخه های فناوری هستند. شبکه ذره ای از فناوری اطلاعات است. اینها نیز دقیقا رشته های iT هستند. مثلا شاخه امنیت. تبادل اطلاعات می شود ict

البته موارد بالا نیز جزء شاخه آی تی هستند ولی اگر در یک کلمه بخواهید، خلاصه تر از شبکه کلمه نمی شود گفت چون این دوستمون گفتند به صورت کلی رشته فناوری اطلاعات را توضیح بدم و انصافا مفهوم ای تی را با کلمه شبکه بهتر از هر چیز دیگری می‌توان تفهیم کرد. امنیت وب، امنیت شبکه، امنیت اطلاعات، امنیت نرم افزار... نیز جز شاخه های فناوری اطلاعات هستند.

پرسش و پاسخ کارشناسان فناوری اطلاعات و مهندسان رشته آی تی برای راهنمایی درباره انتخاب رشته دانشگاهی شاخه IT و کامپیوتر نرم افزار و سخت افزار و وضعیت شغلی این تخصص، آشنایی با میزان درآمد در بازار کار استخدام پس از فارغ التحصیلی در ایران و خارج از کشور و معرفی رشته های مختلف آن

راهنمایی در موردانتخاب رشته آی تی در دانشگاه

برای انتخاب رشته آی تی ابتدا در دوران دبیرستان باید رشته کامپیوتر بروید و بعد کاردانی انتخاب میکنید و سپس می توانید وارد شاخه آی تی یا نرم افزار در دانشگاه شوید. رشته های فناوری اطلاعات امروزه به سه بخش تقسیم می شوند:
فناوری اطلاعات: آی تی
فناوری اطلاعات: امنیت
فناوری اطلاعات: تجارت الکترونیک
بهترین راه این است که تشریف ببرید از دانشگاه مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد بگیرید بعد بروید در یک شرکت خصوصی شبکه و کامپیوتر دوره کارآموزی را به صورت عملی و کارگاهی بگذرانید یا اگر پول و زمان دارید بروید آموزشگاه های خصوصی دوره شبکه را ببینید، از نتورک پلاس شرو ع میکنید بعد سی سی ان ای CCNA سیسکو و ام سی تی آی پی MCTIP مایکروسافت و.... به صورت عملی وارد بازار کار آی تی می شوید. از دانشگاه مدرک بگیرید و توی آموزشگاه خصوصی علم یاد بگیرید و در بازار کار کار عملی یاد بگیرید. سال 85 رشته آی ‌تی را به زور تا مقطع کارشناسی آوردند به دانشگاه‌ها و الان  تا مقطع ارشد هست در ایران ولی دکترا را خبر ندارم.

چگونه یک مهندس IT شویم؟

اگر کسی میخواهد IT man یا ادمین شبکه و مهندس فناوری اطلاعات شود باید از همان ترم اول دانشگاه دوره MCITP و در کنارش کلاس ccna را شروع کند و ادامه بدهد تا اینکه در زمان فارغ التحصیل شدن یه کاره ای بشود که البته کمی سخت می شود این شیوه چون پول زیادی می خواهد و اگر اشتیاق فراگیری تان بالاتر از حد معمولی است از ترم یک و دو وارد شرکت های خصوصی در زمینه IT و کامپیوتر شوید به صورت نیروی پاره وقت کارآموز بدون حقوق و پاداش و یکی دوساله استاد خواهید شد و نیازی به رفتن هیچ یک از کلاسهای موسسات سودجوی آموزشی نخواهید شد که پس از یکی دو سال سه چهار میلیون تومان هزینه کرده باشید و پس از تلف کردن این پول و زمان و عمر، در نهایت مجدد شرایط فنی و تخصص وروود به کار در شرکتهای فنی مهندسی در این حوزه را نداشته باشید.

طرح های کارآموزی آی تی یا شبکه کامپیوتر حتی اگر بدون حقوق و مزایا نیز باشند می تواند بسیار بهتر و پرثمر تر از فراگیری این دوره ها در آموزشگاههای IT باشد. در دورههای کاراموزشی شبکه و کامپیوتر و IT به تجربیاتی در زمینه فناوری اطلاعات دست پیدا می کنید که در هیچ آموزشگاه آی تی و هیچ کلاس درسی نمی توانید مشابه اش را پیدا کنید. به طور مثال برای مشاهده لیست شرکت هایی که کارآموز IT و نیروی شبکه کامپیوتری قبول می کنند می توانید به لینک "لیست شرکتهایی که نیروی کارآموز رایگان شبکه و آی تی می پذیرند" در سایت کاریابی آنلاین و  تخصصی کامپیوتر جابز ComputerJobs.ir ویژه مشاغل کامپیوتری مراجعه نمایید.

آی تی را از کجا شروع کنیم؟

در مورد کتابهای رشته فناوری اطلاعات راهنمایی می کنید؟
آی تی یک مبحث کلی هست، کتاب خاصی در مورد IT الان خاطرم نیست، منظورم کتاب هایی که برای این رشته تدریس می شوند است. من همین رشته را در دانشگاه خوانده ام و چون رشته جدیدی هست، کتاب های IT به زبان اصلی است.

با رشته IT چه مشاغلی را می شود در بازار کار انتخاب کرد؟ شغل امنیت شبکه منظورم است
امنیت شبکه های مخابراتی و شرکت های بزرگ و کارخانه ها و خیلی جاهای دیگر که نیاز به نیروی امنیت کار و متخصص سکیوریتی شبکه و سرویسهای وب و اینترنت دارند می توانید به عنوان کارشناس امنیت جذب شوید.

بازار کار مشاوره امنیت شبکه و اطلاعات در ایران و خارج از کشور به چه صورت است؟
اصلا مشاور امنیت کارش چی است و چه وظایفی دارد؟ سازمان های اطلاعاتی یعنی چه؟
مشاور امنیت کارش ارائه راه کار ها و تجزیه و تحلیل مسائل امنیتی و رخدادهای تهدید آمیز در سطح سرویسهای نرم افزاری و کاربران شبکه کامپیوتری هست.

چطور می شود یک مشاور امنیت شبکه متخصص شد؟
دوره های زیادی دارد و همچنین سابقه کار زیاد
من الان دارم رشته iT در دانشگاه می خوانم و دوست دارم مشاور امنیت شبکه و اطلاعات بشوم، از کجا شروع کنم؟
امنیت فقط یک شاخه مربوط به آی‌تی هست و شما اول باید کارشناس باشید، بعد مدیرو سپس بعد از کسب تجربه خوب و زیاد مشاورامنیتی می شوید.

اگر کسی میخواهد IT man یا ادمین شبکه و مهندس فناوری اطلاعات شود باید از همان ترم اول دانشگاه دوره MCITP و در کنارش کلاس ccna را شروع کند و ادامه بدهد تا اینکه در زمان فارغ التحصیل شدن یه کاره ای بشود

میزان درآمد مهندس IT در ایران چقدر است؟

با توجه به مطالب بالا که بسیار هم آموزنده و مفید بود و بسیار در انتخاب رشته دانشگاهی در شاخه فناوری اطلاعات کمک کننده بود می خواستم بپرسم الان درآمد مهندسان IT خوب هست و میزان دریافتی کارشناسان آی تی چقدر است و اینکه از شاخه های فنی حرفه ای یا رشته ریاضی فیزیک هم می توان وارد رشته IT شد؟ آیا می شود درمورد کلیات رشته فناوری اطلاعات نیز توضیح دهید؟
همه جای دنیا رشته آی تی بیشترین درآمد را در بین مهندسان کامپیوتری و برنامه نویسان و شبکه کاران دارد ولی در ایران فعلا جایگاه خودش را بدست نیاورده است. میزان درآمد این رشته چیزی حدود یک میلیون و پانصد تا سه یا چهار میلیون تومان خواهد بود البته پس از سه چهار سال سابقه کاری و کسب تجربه.در شهر های بزرگ و شرکت های خصوصی که آنها هم چندان فرقی با سایر جاها ندارند.

وضعیت شغلی رشته مهندسی فناوری اطلاعات چگونه است؟

من در دانشگاه رشته فناوری اطلاعات میخواندم ولی در کارشناسی تغییر رشته دادم برای رشته نرم افزار، چون استخدام دولتی اکثرا از رشته نرم افزار هست تا آی ‌تی برا همین دوستام نتونستند شرکت کنند و من خدا رو شکر مسئول انفورماتیک ادارمون هستم. اگر به دنبال کار دولتی هستید، نرم افزار بخوانید، البته اگرعلاقه به تکنولوژی‌ دارید، رشته IT را ادامه تحصیل دهید. اگر چه در محیط دانشگاهی زیاد فرقی بین رشته های آی تی و نرم افزار نیست.

استخدام دولتی که می گویید دقیقا منظورتان کدوم اداره و رگان یا سازمانی است؟
در گوگل سرچ کنید استخدام کارشناس امنیت شبکه با مدرک ISO 27001 می بینید که ادارات دولتی مثل فرمان داری استانداری قوه قضاییه و بانک ها ی دولتی و.... خواهان به خدمت گرفتن نیرویهای مرتبطه هستند. اگر علاقه مند باشید رشته ای تی بخوانید که جای پیشرفتی فراوانی چه در ایران و چه در خارج از کشور وجود دارد. پیشرفت هم از نظر بازار کار و هم از منظر مدرک گرایی و پرستیژ! در هر صورت یک محدودیت برای رشته های فناوری اطلاعات وجود دارد و آن اینکه برای ادامه تحصیل در مقطع  دکترا بایدبه کشور خارجی بروید، زمان ما که اینطور بود.

راهنمایی درباره دروس انتخابی رشته فناوری اطلاعات

لطفا به این سوالات جواب بدهید تا راحت تر و بهتر راهنمایی تان کنیم. شما امسال باید از هنرستان انتخاب رشته کنید یا دبیرستان و شاخه های فنی مهندسی؟ و اینکه اگر هنرستانی هستید، مگر غیر از نرم‌افزار و سخت افزار، رشته آی تی هم هست برای انتخاب؟ شما قصد دارید  یک راست بروید آی تی یا اولش می خواهید بروید کامپیوتر؟ انتخاب رشته‌ مقطع کارشناسی و لیسانس مدنظر است یا ارشد و فوق لیسانس؟

بنده هم لیسانس آی‌تی دارم از دانشگاه جامع علمی کاربردی ولی پس از فارغ التحصیلی به صورت عملی و کاربردی، هیچ چیزی نمی دانم و هیچ تخصص و دانش خاصی هم ندارم و الان هم در یک کارخانه مواد غذایی کار میکنم ولی تو بخش تولید، میخواهم ببینم من چه دوره هایی را بگذرانم میتوانم در همون کارخانه  صنعتی خودم را به لحاظ شغلی بالا بکشم و به بخش اداری فنی مربوط به کامپیوتر جذب شوم؟ چون یک مزیتی که دارد این کارخانه برای بخش اداری از نیروهای قسمت تولید که مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارند استفاده میکند. میشه منو راهنمایی کنید.

شما در ابتدا برای ورود به بازار کار رشته های کامپیوتری و فناوری اطلاعات می بایست دوره های شبکه و از + network شروع کنید. از واحد فن آوری اطلاعات بپرسید ببینید تجهیزات سیسکو اگر دارنر بعدش دوره آموزشی ccna را بخوانید. اگر خیر از MCSA شبکه های مبتنی بر نرم افزارها و راهکارهای مایکروسافت شروع کنید. اگر دوره های مایکروسافت رو بلد باشید راحت میتوانید در واحد it شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی استخدام شوید و مشغول به کار شوید. البته اینکه بخواهید شبکه کامپیوتری را از کجا شروع کنید قطعا  پیشنیازهای دیگری هم وجود دارد.

مقاله آموزشی دیگری نیز به دست یکی از مهندسان باسابقه در حوزه آی تی ایران نوشته شده است با عنوان "شبکه را از کجا شروع کنیم؟ سوال تازه واردهای دنیای آی تی IT" که برای آشنایی بیشتر شما علاقه مندان به حوزه فناوری اطلاعات پیشنهاد می گردد این مقاله آموزشی را نیز مطالعه بفرمایید.

برای مشاهده سایر مقالات مرتبط با انتخاب رشته دانشگاهی رشته های کامپیوتری و معرفی انواع شاخه های درس فناوری اطلاعات و همچنین مطالب تخصصی آموزش شبکه IT و کامپیوتر و جزوات آموزشی آی تی می توانید به کانال مهندسی شبکه پال نت مراجعه نمایید.

تماس با شرکت

 تهران، مطهری، میرعماد، کوچه دهم، پلاک 14 واحد 2 
تلفن تماس: 88173317 021
ارتباط زنده اینترنتی 24 ساعته از طریق تلگرام با کارشناسان پشتیبانی مهندسی شبکه پال نت کانال تلگرام PalnetGroup@
پشتیبانی شبکه و ارتباط برخط و آنلاین از طریق واتس اپ WhatsApp با شماره موبایل ارتباط با واتس اپ
WhatsApp
گفتگوی آنلاین از طریق واتس اپ با کارشناسان گروه برای ارسال  پیشنهادات و  مستندات و حتی ارتباط در مواقع ضروری

JoomShaper