نصب و راه اندازی سرویس VoIP به صورت تخصصی
قابلیت انتقال صدا از طریق پروتکل اینترنتی و یا Voice Over Internet protocol مجموعه ای از تکنولوژی ها و فناوری های خدمات شبکه می باشد که توانایی انتقال و هدایت صدا را بر روی پروتکل های وابسته به اینترنت امکان پذیر می سازد.
تکنولوژی که تمامی ارگان ها و شرکت ها برای تجهیز زیرساخت انفورماتیک و خدمات شبکه خود بدان وابسته می باشند. بدین صورت که در تکنولوژی VoIP سیگنال های صدا که به صورت پیش فرض آنالوگ می باشد را به سیگنال هایی با توان دیجیتال تبدیل می کند و در بستر شبکه و لایه های OSI انتقال می دهد.
از قابلیت بارز VoIP این است که شرکت ها و سازمان ها می توانند از یک زیرساخت تلفن سازمانی بهره مند شوند که بجای استفاده از خطوط تلفن بی کیفیت و گران مخابراتی از یک سامانه تلفن تحت شبکه بسیار پرسرعت در بستر اینترنت بهره مند می شود و قابلیت های VoIP استفاده می کنند.
روش های پیاده سازی تکتولوژی پروتکل VoIP در شبکه های سازمانی
فناوری انتقال صدا و یا VoIP را می توان به دو صورت استفاده از پروتکل های اختصاصی و یا استفاده از پروتکل های استاندارد پیاده سازی نمود پروتکل هایی نظیر:
H.323 MGCP H.248 RTP IAX Skype
انواع روش های برقراری ارتباط با استفاده از تکنولوژی Voice Over IP
نصب و راه اندازی VoIP با استفاده از روش ATA Gateway و یا Analog Telephone Adapter
نام دستگاهی می باشد که قابلیت اتصال تلفن های آنالوگ و PSTN های مخابراتی به کامپیوتر و یا اینترنت را امکان پذیر می سازد.
پیاده سازی VoIP با استفاده از روش IP Phone و یا Internet Protocol Phone
تلفن هایی کاملا معمولی اما با این تفاوت که از سوکت های RJ-45 و یا سوکت های شبکه به جای سوکت ها و کانکتور های RJ-11 بهره مند هستند. این تلفن ها مانند یک Applince تمامی نیاز های سخت افزاری و نرم افزاری فناوری انتقال صدا بر روی اینترنت VoIP را به صورت یک پکیج خدمات و مشاوره شبکه در خود دارند. می توانند به صورت مستقیم به سوییچ و یا روتر متصل شوند و ارتباطات صدا در بستر اینترنت و شبکه را فراهم سازند.
خدمات پیاده سازی VoIP با استفاده از تکنولوژی PC to PC و ارتباط مستقیم کامپیوتر به کامپیوتر
محبوب ترین روش پیاده سازی خدمات VoIP در شبکه می باشد. با استفاده از این روش میتوان از نرم افزار های ارتباطات جمعی مانند Microsoft Skype استفاده نمود. پیاده سازی و نصب و راه اندازی VoIP و Skype در این روش بسیار کم هزینه می باشد.
معرفی راهکار ارتباطات یکپارچه با استفاده از محصول مایکروسافت لینک
مزایا و ویژگی های استفاده از قابلیت VoIP در سازمان ها
استفاده از خدمات تلفنی شبکه خصوصی سازمانی در هر کجای دنیا
استفاده از امکانات رایگان مانند Three Way – Dialing، Caller ID، Call Waiting، Call Transfer، Repeat Dial
هزینه کم برای نصب و راه اندازی قابلیت تلفنی VoIP تحت شبکه
سازگار با تمام نرم افزاری های ارتباطی مانند Exchange و Skype و...
امکان گفت و گوی همزمان و کنفرانس تلفنی همزمان
قالبیت دسترسی آسان و سریع
توانایی انتقال و جا به جایی لحظه ای
انتقال تماس به شماره تلفن های دیگر Call Foewarding
امکان هدایت مستقیم تماس به سامانه Voice Call
تکنولوژی VoIP به مدیران شبکه کمک می کند تا با استفاده از توانایی های VoIP به مدیریت بهینه و کارامد زیرساخت شبکه بپردازند و تنها در یک شبکه خدمات و سرویس های نگهداری شبکه را ارائه دهند. جا به جایی تکنولوژی VoIP در بستر شبکه بسیار ساده و آسان می باشد چرا که تکنولوژی انتقال صدا بر روی اینترنت دارای کنسول مدیریت تحت وب می باشد. با استفاده از VoIP می توان تمامی شعب پراکنده یک سازمان در سرتاسردنیا را به صورت تجمیع مدیریت نمود و سامانه تلفن هوشمند و دیجیتال تحت شبکه را برای تمامی شعب سرویس دهی کرد.