ویپ یا تلفن اینترنتی بر پایه آی پی
Voice Over Internet Protocol
ضرورت ها و دستاوردهای IP Telephony برای کسب و کارها
VoIP، ضرورت ها و مزایایش برای صاحبان کسب و کار و مدیران شرکت ها
ضرورت های تلفن دیجیتال تحت شبکه VOIP:
• گسترش روزافزون اینترنت و شبکه های کامپیوتری
• کسب و کارهای گسترده، نیازمندی های جدید
• یکپارچگی ارتباطات و اطلاعات
• دورکاری
• مدیریت متمرکز و استفاده مشترک از منابع متمرکز
• کسب و کارهای 24 ساعته
• عدم گستردگی تولید سیستم های آنالوگ و ارائه پشتیبانی های لازم
مزایای VoIP:
• حذف محدودیت جغرافیایی
• کاهش چشمگیر هزینه ها، (منابع انسانی، منابع سخت افزاری شامل هزینه های مخابراتی، نگهداری و بروزرسانی)
• استفاده ی بهینه از منابع موجود (بستر شبکه، سرویس اینترنت)
• ایجاد مدیریت متمرکز و یکپارچه
• اختصاص شماره تماس ثابت و همیشگی به افراد، صرف نظر از موقعیت جغرافیایی
• مدیریت بهینه منابع
• جهش در راستای رشد و تعالی سازمان
پیش نیازهای راه اندازی تلفن اینترنتی:
• فراهم بودن بستر شبکه در سازمان ها و شرکت ها
• تفکر مدیریتی مدرن و رهبری به سبک امروز
زیرساخت ارتباطی تلفن های تحت شبکه IP Telephone ممکن است توسط نرم افزار ساده وویپ الستیکس Elastix PBX یا استریکس Asterix PBX راه اندازی گردد برای بیزینس های کوچک و کسب و کارهای متوسط و در سطح انترپرایز و بزرگ Enterprise می تواند توسط راهکار مایکروسافت لینک Microsoft Lync که امروزه به اسکایپ بیزینس سرور Skype For Business Server مایکروسافت مشهور شده است راه اندازی گردد.