بهینه سازی زیرساخت شبکه و IT

عیب یابی و رفع مشکلات شبکه کامپیوتری

ارائه طرح جامع بهینه سازی زیرساخت IT و سیستم های شبکه کامپیوتری

ادامه مطلب

ایمیل سرور اختصاصی

پست الکترونیک درون سازمانی

ارائه میل سرور به همراه راهکار ارتباطات یکپارچه مایکروسافت

ادامه مطلب

سامانه دورکاری

نرم افزار دورکاری و مجازی سازی برنامه

دسترسی راه دور به برنامه ها از طریق راهکار نرم افزاری دورکاری

ادامه مطلب

خدمات میزبانی سرویس

میزبانی سرویس و ارائه سرور مجازی و اختصاصی در ایران

اجاره سرور و فضای رک (کولوکیشن) در دیتاسنتر گروه و مشاوره راه اندازی هاستینگ اختصاصی

ادامه مطلب

فایروال شبکه

تامین امنیت زیرساخت شبکه

ارائه کامل ترین و امن ترین فایروال تحت شبکه دنیا با لایسنس رایگان مادام العمر

ادامه مطلب

نصب و راه اندازی و پیاده سازی و آموزش

Microsoft System Center Service Manager

 در هر سازمانی، انتظار کسب و کار از بخش IT فراهم آوردن سرویس‌های قابل اطمینان، سازگار، با هزینه قابل توجیه و توانمند در انطباق مستمر خود با تغییرات کسب و کار است. از طرف دیگر سازمان‌ها با سه چالش عمده مواجه هستند که نیاز آنها را به یک رویکرد جدید تضمین می کند. این سه چالش عبارتند از:

  • محصولات Service Desk یا Help Desk سنتی، انعطاف پذیر نبوده، و برای اینکه مطابق نیازهای سازمان سفارشی سازی گردند به هزینه و صرف زمان زیادی نیاز دارند.
  • برخی از محصولات Service Desk فاقد قابلیت یکپارچه سازی با سایر محصولات حوزه IT و قابلیت هایی نظیر مانیتورینگ عملیات و مدیریت خودکار پیکربندی هستند.
  • هنوز بسیاری از محصولات در این حوزه، فاقد پشتیبانی مستقیم از فرایندهای بهبود، یکپارچه سازی و سازگاری که توسط فریم ورکهایی نظیر ITIL یا MOF ارائه می شوند، هستند.

با بکارگیری Microsoft System Center Service Manager  ، بخش IT قادر خواهد بود یک رویکرد یکپارچه مدیریت سرویس برای پاسخ گویی به انتظارات کسب و کار فراهم سازد. Microsoft System Center Service Manager از طریق پلت فرم منحصربفرد خود توانایی یکپارچه‌سازی و هماهنگ نمودن دانش، فرایندها و فعالیت‌ها را در کل مجموعه Microsoft System Center ایجاد می‌نماید که در نتیجه آن هزینه‌ها کاهش یافته، مدت زمان بازیابی خطاها کم شده و کیفیت فعالیت‌‌های IT افزایش می‌یابد.
خدمات شرکت مهندسی شبکه پال نت شامل نصب، راه اندازی، پیاده سازی، آموزش Microsoft System Center Service Manager می باشد .

 

 برخی از مزایای Service Manager

امکانات کلی

System Center Service Manager بهترین ابزار برای پیاده سازی متدولوژی هایی نظیری ITIL و MOF در سازمان است.  Service Manager دارای فرایندهایی برای رفع خطاها و حوادث بروز کرده در سازمان، کنترل تغییرات و مدیریت دارایی‌های بخش IT است.  فناوری‏های کلیدی موجود در این محصول عبارتند از:

  • یک پورتال جامع با امکان Ticketing به منظور فراهم ساختن دسترسی کاربران نهایی به سرویس‏های IT و کاهش حجم تماس‏های آنها با بخش Service Desk
  • یک Workflow engine برای خودکارسازی تمام یا بخشی از فرایندهای IT و یکپارچه سازی راهکارهای ارائه شده توسط محصولات خانواده System Center
  • یک data Warehouse و پلت فرم گزارش گیری به منظور یکپارچه سازی اطلاعات کسب و کار در سرتاسر System Center و ایجاد گزارشات جامع
  • دارای یک پایگاه داده مدیریت پیکربندی‌ها  جهت پشتیبانی از مدیریت مولفه‌های سرویس‌های IT و نحوه تعامل آنها با یکدیگر

برتری از نظر ساختار

همانگونه که در شکل زیر (معماری SCSM) نشان داده شده است Service Manager از طریق توسعه قابلیت‏های ارائه شده توسط سایر محصولات خانواده System Center بهمراه بکارگیری قابلیت هایی نظیر مدیریت رخدادها، مدریریت مشکلات، مدیریت تغییرات، مدیریت دارایی ها، مدیریت پیکربندی و نیز گزارش گیری سبب یکپارچه سازی همه آنها می گردد.

برتری نسبت به محصولان مشابه

هرچه که محصولات Service Desk موجود برخی از این خدمات ذکر شده را ارائه می نمایند اما به چند دلیل Service Manager نسبت به بقیه این محصولات برتری دارد. این دلایل عبارتند از:

  • امکان یکپارچه سازی با راهکارهای System Center و سایر ابزارهای معمول
  • ارائه خدمات Service Desk با بکارگیری Workflowهای یکپارچه در کل مجموعه  System Center
  • امکان سفارشی سازی مطابق با نیاز، بدون نگرانی از بابت تغییر نسخه یا بروزرسانی
  • فراهم ساختن محیطی ساده و مبتنی بر بهترین تجربیات برای استفاده همه کاربران
  • نمایش تمامی اطلاعات حاصل از  حوادث، تغییرات و یا اطلاعات دارایی‏های سازمانی در یک کنسول واحد.

 

 برخی از قابلیت های این محصول عبارتند از:

ایجاد یک سیستم Service Desk جامع، با امکان Ticketing برای استفاده کاربران

در Service Manager با بکارگیری یک کنسول مبتنی بر وب این امکان به کاربران داده می شود که بتوانند درخواست‏های خود را مستقیما" به واحد پشتیبانی ارسال نمایند. از ویژگی‏های این پورتال می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یک واسط کاربری یکپارچه و با کاربری آسان برای کاربران نهایی
  • کاهش تعداد تماس‏های تلفنی و حضوری با واحد پشتیبانی بدلیل امکان صدور درخواست از طریق پورتال و مشاهده وضعیت درخواست‏های صادر شده

واسط کاربری این پورتال بصورت پیش فرض حاوی بخش‏های زیر می باشد:

  • IT Announcements  (بخش اعلانات و اخبارجهت آگاهی رساندن به کاربران)
  • Top Knowledgebase articles  (دسترسی کاربران به مستندات مورد نیاز)
  • Create request (سیستم ticketing به منظور دریافت درخواست‏های کاربران)
  • My recent requests (آخرین وضعیت درخواست‏های کاربران)
  • Request Software (درخواست نصب خودکار نرم افزار بر روی سیستم کاربر)
  • Reset password (امکان تغییر کلمه عبور کاربر)

در ادامه تصویری از کنسول Self-Service Portal این محصول مشاهده می شود.

پورتال Service Manager این امکان را فراهم می آورد که بتوان از طریق بکارگیری Web part ها، قابلیت‏های جدیدی به آن افزود و یا با پورتال موجود سازمان یا سیستم هایی نظیر  SharePoint یکپارچه نمود.

یکپارچه سازی جریان کارها

امروزه Microsoft System Center راهکارهای یکپارچه ای را برای مدیریت فناوری اطلاعات از دسکتاپ ها تا مراکز داده و از منابع فیزیکی تا مجازی، با رویکردی دانش محور ارائه می کند. Service Manager این رویکرد را با ایجاد یک نقطه مرکزی برای یکپارچه سازی اطلاعات گسترش داده و با ایجاد workflow‏های ترکیبی یکپارچه سبب بهینه سازی در ارائه خدمات و عملیات می گردد.

پشتیبانی از فریم ورک های مدیریت سرویس شامل MOF و ITIL به صورت Built-in

پشتیبانی از فریم ورک های مدیریت سرویس شامل MOF و یکی از انگیزه‏های کلیدی برای حرکت از سیستم‏های سنتی Help Desk به یک رویکرد Service Desk گسترده تر، بهبود ارائه خدمات به کاربران نهایی است. خودکار بودن، یکپارچگی و قابل سفارشی سازی بودن از فاکتورهای کلیدی موفقیت در این راه محسوب می شوند. Service Manager بگونه ای طراحی شده است که بشکل built-in از فریم ورک هایی نظیر ITIL و MOF پشتیبانی بعمل می آورد. این محصول پشتیبانی کاملی از فرایندهای مدیریت حوادث، خطاها، دارایی و تغییرات را  بعمل می آورد تا اینکه از انجام همه فعالیت ها مطابق با best practice هایی که در این فریم ورک ها ذکر شده است اطمینان حاصل گردد.به صورت Built-in

سیستم Incident Management

مدیریت حوادث به معنی پایش کل سرویس ها در طول مدت زمان چرخه حیات آنها، به منظور کشف حوادث (هر نوع رخداد ناخواسته یا افت کیفیت خدمات سرویس)، با هدف بازیابی سرویس و رفع خطاهای آن در حداقل زمان است تا اینکه میزان تاثیر منفی حوادث بر کسب و کار سازمان تا حد ممکن کاهش یابد.
در Service Manager بدلیل پیاده سازی وظیفه مندی‏های اصلی ITIL/MOF پشتیبانی کاملی از فرایندهای Incident Management بعمل می آید. این محصول به کاهش زمان‏های صرف شده برای تماس از طرف کاربران با فراهم ساختن موارد زیر کمک می کند:

    دسترسی بلادرنگ به اطلاعات پیکربندی، سخت افزار و نرم افزار و وضعیت سلامتی سیستم ها
    قابلیت map کردن سیستم Service Desk به کسب و کار با استفاده از ابزارهای در اختیار کاربر
    دارای داشبرد نمایش کارایی سیستم و گزارشات متنوع از پیگیری عملکرد تیم‏های پشتیبانی
    دارای یک موتور جستجوی منحصربفرد به منظور کمک به تحلیلگران در جهت یافتن پاسخ سوالات خود از دانش فراهم شده توسط     سیستم
    امکان ایجاد خودکار incident و نیز گردش آن در سیستم

مدیریت مشکلات به معنی تجزیه و حذف ریشه ای مشکلات (دلیل یا دلایل اصلی و ناشناخته یک یا چند incident)، فراهم ساختن اطلاعات در زمینه مشکلات و خطاهایی شناخته شده، جلوگیری از بروز حوادث در وحله نخست و کاهش تاثیرات منفی ناشی از بروز حوادث می باشد.

سیستم Change Management

کاهش زیان‏های ناشی از تغییرات (افزودن، حذف و تغییر در سرویس‏های IT یا مولفه‏های آنها) و حصول اطمینان از قابل پیگیری بودن آنچه که تغییر می کند.
Service Manager از فرایند مدیریت تغییرات بروش‏های زیر پشتیبانی بعمل می آورد:

    وجود فرمهای درخواست تغییرات شامل همه جزئیات مورد نیاز از جمله دلایل، اولویت، تاثیر تغییر و همچنین لینک به آیتم‏های پیکربندی که تحت تاثیر قرار خواهند گرفت
    امکان صدور درخواست تغییر بر اساس incident رخ داده
    فراهم ساختن امکان بازبینی تغییرات
    امکان سنجش کارایی و تاثیرات اجرای فرایندها از طریق داشبورد و سیستم گزارش گیری جامع

 دارای سیستم Asset and Configuration Management

مدیریت دارایی ها به مفهوم نگهداری از دارایی ها و مولفه‏های تحت نظر IT شامل سرویس‏های IT، سخت افزار، نرم افزار، سایت ها، افراد، مستندات و ارتباطات بین آنها می باشد. البته مدیریت دارایی ها در  Service Manager فراتر از "نگهداری لیست دارایی ها" است. این محصول از طریق workflow ها، امکان مدیریت دارایی ها از لحظه خرید و ورود آنها به سازمان تا زمانی که در سازمان در حال استفاده هستند را فراهم می آورد. همچنین به کمک این محصول قابلیت مرتبط ساختن دارایی ها به حوادث، مشکلات و خطاهای رخ داده در آن دارایی ها نیز وجود دارد.

Service Desk Performance Reporting

یکی از ویژگی‏های عمده Service Manager امکان تولید گزارشاتی است که سبب بهبود عملکرد برنامه ها می گردد.  از طریق این محصول می توان گزارشات بسیار جامع از کلیه حوادث، خطاها، تغییرات، پیکربندی‏های صورت گرفته، سوابق تغییرات، دارایی ها، هر نوع تغییرات صورت گرفته در دارایی ها، حوادث مرتبط با هر دارایی، کارایی مولفه‏های IT و بسیاری گزارشات دیگر تهیه نمود.

اطلاعات بیشتر درباره مایکروسافت سیستم سنتر Microsoft system Center

دانلود مستند آشنایی با Microsoft System Center

تماس با شرکت

 تهران، مطهری، میرعماد، کوچه دهم، پلاک 14 واحد 2 
تلفن تماس: 88173317 021
ارتباط زنده اینترنتی 24 ساعته از طریق تلگرام با کارشناسان پشتیبانی مهندسی شبکه پال نت کانال تلگرام PalnetGroup@
پشتیبانی شبکه و ارتباط برخط و آنلاین از طریق واتس اپ WhatsApp با شماره موبایل ارتباط با واتس اپ
WhatsApp
گفتگوی آنلاین از طریق واتس اپ با کارشناسان گروه برای ارسال  پیشنهادات و  مستندات و حتی ارتباط در مواقع ضروری

JoomShaper