بهینه سازی زیرساخت شبکه و IT

عیب یابی و رفع مشکلات شبکه کامپیوتری

ارائه طرح جامع بهینه سازی زیرساخت IT و سیستم های شبکه کامپیوتری

ادامه مطلب

ایمیل سرور اختصاصی

پست الکترونیک درون سازمانی

ارائه میل سرور به همراه راهکار ارتباطات یکپارچه مایکروسافت

ادامه مطلب

سامانه دورکاری

نرم افزار دورکاری و مجازی سازی برنامه

دسترسی راه دور به برنامه ها از طریق راهکار نرم افزاری دورکاری

ادامه مطلب

خدمات میزبانی سرویس

میزبانی سرویس و ارائه سرور مجازی و اختصاصی در ایران

اجاره سرور و فضای رک (کولوکیشن) در دیتاسنتر گروه و مشاوره راه اندازی هاستینگ اختصاصی

ادامه مطلب

فایروال شبکه

تامین امنیت زیرساخت شبکه

ارائه کامل ترین و امن ترین فایروال تحت شبکه دنیا با لایسنس رایگان مادام العمر

ادامه مطلب

معرفی لینک دانلود سورس فایل و پیش نیازهای نصب مجازی سازی سرور سیتریکس Citrix XenServer بهمراه آموزش قدم به قدم نصب سرور Xen Server به صورت فرش اینستالیشن Fresh Installation با ارائه گام به گام نکات مهم در حین پروسه نصب در محیط لینوکسی و ویندوزی

اگر می خواهید اطلاعات کاملی درباره مجازی ساز سرور سیتریکس Citrix XenServer و درباره اینکه لایسنس این نرم افزار مجانی است یا خیر و تاریخچه این محصول با ویدئوهای تصویری معرفی و ... می توانید از طریق لینک زیر با عنوان " سیتریکس XenServer چیست؟" اقدام نمایید.

سیتریکس XenServer چیست؟

پیش از نصب زن سرور حتماً اطمینان حاصل نمایید که سیستم/سرور شما حداقل پیش نیازهای سخت‌افزاری مورد نیاز XenServer ‌را پشتیبانی می‌کند. در گام اول نصب می‌بایست فایل XenServer ISO را دانلود نمایید.

پیش نیازهای نصب سیتریکس Citrix XenServer

پیش نیازهای نصب مجازی سازی سرور سیتریکس Citrix XenServer | آموزش قدم به قدم نصب Citrix سرور XenServer 7.0 به صورت Fresh Installation | معرفی مجازی‌ساز Xen سیتریکس | آشنایی با تکنولوژی مجازی سازی Citrix | لیست شرکت های مجازی سازی VMware، Microsoft، RedHat

آموزش نحوه دانلود سورس نرم افزار XenServer سیتریکس

از کجا و چطور می توانم سیتریکس زن سرور را دانلود کنم؟ (How & Where do I download XenServer & XenCenter)

برای دانلود فایل ایزو سیتریکس XenCenter و زن سرور Citrix XenServerISO File بهمراه لایسنس فری و رایگان می توانید از قسمت دانلود وبسایت خانه سیتریکس اقدام کنید و یا برای Download مستقیم و بی دردسر ایزو فایل سیتریکس می توانید به سایت خود سازنده این محصول به آدرس اینترنتی citrix.com رفته و به شرح زیر اقدام نمایید.
Login to Citrix My Account
Click Downloads
From product drop-down, select XenServer
From download type, select Product Software
Select the latest version of XenServer
Scroll down, under XenServer Main Components, select the latest version of XenCenter Windows Management Console

اگر می خواهید فایل ایزو دانلود شده را به یک یو اس بی بوتبیل تبدیل کنید می بایست بعد از دریافت ISO آن را بر روی USB درایو خود کپی نمایید.
هشدار: توجه نمایید که استفاده از دستور لینوکسی برای تبدیل یک Bootable UBB باعث جایگزینی هر چیزی بر روی USB درایو شما با محتویات فایل XenServer ISO خواهد شد. در واقع این پروسه باعث ایجاد یک USB درایو bootable برای پروسه نصب XenServer خواهد شد.

فیلم ویدئویی آموزش نصب و راه اندازی سیتریکس زن سرور و زن سنتر

How To Install and Configure Citrix XenServer and XenCenter

 مدیریت ماشین های مجازی Virtual Machine با کنسول XenCenter

همانطور که می دانید تمامی هایپرویزورها برای مدیریت منابع سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین برای ایجاد ماشین های مجازی VM در دل خود نیازمند یک کنسول مدیریت هستند. به فرض در مجازی سازی شرکت وی ام ویر VmWare Vsphere Client برای مدیریت Virtual Machine ها به کار برده می شود و در زیرساخت مجازی سازی سرور Microsoft، کنسول Hyper-V در دل خود ویندوز سرور مایکروسافت این کار را انجام می دهد و در Citrix Hypervisor نیز مدیریت سرورهای مجازی (VM) و سایر منابع سخت افزاری و نرم افزاری بر عهده کنسول مدیریت زن سنتر XenCenter است. در زیر تصویر محیط مجازی سازی XenServer با استفاده از منسول مدیریت XenCenter نشان داده شده است.

مامی هایپرویزورها برای مدیریت منابع سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین برای ایجاد ماشین های مجازی VM در دل خود نیازمند یک کنسول مدیریت هستند. به فرض در مجازی سازی شرکت وی ام ویر VmWare Vsphere Client برای مدیریت Virtual Machine ها به کار برده می شود

گام اول نصب Citrix Xen Server

حال رسانه bootable خود را به سیستمی که قرار است XenServer را بر روی آن نصب نمایید، متصل کنید. در صورتیکه رسانه bootable خود را بصورت موفقیت‌آمیز ایجاد کرده باشید، در این مرحله می‌بایست صفحه splash مربوط به XenServer را مشاهده نمایید. سپس به سادگی دکمه Enter را جهت boot کردن installer بزنید.

اولین صفحه‌ای که بعد از start شدن موفقیت‌آمیز installer مشاهده خواهید کرد همانند شکل ظاهر شده بر روی مانیتور خواهد بود که از شما به عنوان کاربر زبان پروسه نصب را می‌پرسد. گزینه مناسب از لیست موجود انتخاب نموده و سپس بر روی دکمه Ok کلیک کنید.

در صفحه بعد از کاربر سوال می‌شود که آیا نصب یا بروزرسانی را برای هر یک از درایورهای خاص که ممکن است نیاز به load آنها در پروسه نصب XenServer نیاز باشد، تأیید می‌کند یا خیر. در اینجا نیز دکمه Ok را بزنید.

در پنجره بعدی با عنوان End User License Agreement یا EULA می‌بایست توافقنامه سطح کاربر مطالعه نموده و پس از آن در صورتیکه با آن موافق هستید دکمه Accept EULA را بزنید.

در ادامه از شما پرسیده خواهد شد که آیا قصد دارید XenServer 6.5 فعلی خود را به نسخه 7 بروزرسانی نمایید یا اینکه نصب clean install را مد نظر دارید. در اینجا چون برای بار اول است که می‌خواهیم XenServer را نصب نماییم، گزینه دوم را انتخاب نموده و سپس دکمه Ok را بزنید. اما در صورتیکه قصد upgrade مجازی‌ساز XenServer 6.5 خود به نسخه 7 را دارید گزینه اول را انتخاب نموده و سپس بخش "‌بروزرسانی XenServer 6.5 به XenServer 7" را مطالعه فرمایید.

با مشاهده پنجره Virtual Machine Storage ، می‌بایست دیسکی را که قصد نصب XenServer بر روی آن را دارید انتخاب نمایید. در اینجا من تنها یک دیسک به نام sda دارم و با زدن کلید space از صفحه کلید آن را انتخاب نموده و سپس دکمه Ok را می‌زنم. توجه داشته باشید در صورتیکه گزینه Enable thin provisioning در حالت انتخاب قرار نگیرد کل فضای دیسک انتخاب شده جهت نصب XenServer در همین لحظه به آن تخصیص داده خواهد شد (حالت Thick Provisioning) اما با انتخاب این گزینه، تنها مقدار مورد نظر از فضای دیسک به XenServer اختصاص داده خواهد شد و بقیه فضای آن که بصورت free باقی می‌ماند رفته‌رفته (Thin Provisioning) در حین کار با این مجازی‌ساز توسط شما و ماشین‌های مجازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حال با مشاهده پنجره Select Installation Source می‌بایست نوع sourceی که شما می‌خواهید XenServerتان را از آن نصب نمایید مشخص کنید. چون قصد داریم پروسه نصب را در اینجا از طریق USB درایو انجام دهیم، بنابراین گزینه Local media را در حالت انتخاب قرار داده و سپس دکمه Ok را بزنید.

در گام بعد شما می‌توانید packageهای مکمل را نیز به همراه نصب XenServer توسط نصاب نصب نمایید. بنابراین کافیست تنها دکمه Ok را بزنید.

حال با مشاهده پنجره Verify Installation Source ، به کاربر اجازه بررسی فایل‌های source پیش از نصب XenServer داده خواهد شد. هر چند انجام این تست مورد نیاز نیست اما به شما جهت تشخیص مواردیکه پیش از نصب و نوشتن فایل‌ها مورد نیاز خواهند بود کمک می‌کند.

بعد از پروسه verification یا بررسی source فایل‌ها تکمیل شد، نصاب XenServer جهت نصب بعضی از اطلاعات سیستمی از کاربر سوال خواهد کرد.
اولین prompt جهت تنظیم کلمه عبور کاربر root می‌باشد. برای اینکه در ادامه این سرور پتانسیل نصب چندین سرور مجازی سازی مهم را خواهد داشت، بنابراین می‌بایست در این مرحله یک کلمه عبور امن بصورت complex (پیچیده) انتخاب نمایید. توجه کنید که این کلمه عبور را فراموش نکنید چرا که کاربری دیگری بر روی سیستم جهت به پایان رساندن نصاب XenServer وجود ندارد!

در گام بعد با مشاهده پنجره Networking همانند شکل، از شما اطلاعات اینترفیس شبکه مدیریتی جهت پیکربندی بصورت Static آدرس یا DHCP پرسیده خواهد شد. بنابراین در کادرهای مربوطه مشخصات خواسته شده را تکمیل کرده و سپس دکمه Ok را بزنید.

در ادامه در پنجره Hostname and DNS Configuration همانند شکل ظاهر شده در این مرحله از نصب زن سرور، می‌بایست نام را به عنوان hostname برای این هاست XenServer خود مشخص نموده و اطلاعات مربوط به پیکربندی DNS را نیز وارد کنید و یا اینکه مشخص کنید اطلاعات مربوطه از طریق DHCP بصورت خودکار دریافت شوند.

حال در پنجره Select Time Zone و از لیست موجود در آن می‌بایست Time Zone هاست XenServer خود را انتخاب نموده و سپس دکمه Ok را بزنید.

در این گام با مشاهده پنجره System Time همانند شکلی که خواهید دید، می‌بایست با استفاده از گزینه NTP یا بصورت دستی اقدام به تنظیم زمان هاست XenServer خود نمایید.

توجه نمایید که با انتخاب گزینه Using NTP در پنجره قبل، پنجره NTP Configuration همانند شکل ظاهر خواهد شد و شما می‌توانید آدرس NTP سرور یا NTP سرورهای موجود در شبکه خود در کادرهای مربوطه به ترتیب وارد نمایید.

در این لحظه تمام اطلاعات اولیه پیکربندی جهت نصب XenServer بصورت clean install برای نصاب آن فراهم شده است و نصاب آماده نصب فایل‌های ضروری است. جهت ادامه کار تنها کافیست دکمه Install XenServer را در پنجره شکل نمایش داده شده بزنید، اما توجه داشته باشید که با زدن این دکمه تمامی اطلاعات مورد بر روی دیسک مورد نظر شما جهت نصب XenServer بصورت کامل پاک خواهد شد.

در نهایت پس از نصب موفقیت‌آمیز XenServer ‌می‌بایست پنجره کنسول مدیریت زیرساخت مجازی سازی سیتریکس زن سرور مشاهده خواهید نمود.

برای دریافت جدید ترین اخبار مجازی سازی Citrix و فناوری اطلاعات مرتبط با تکنولوژی های کلود و مطالب آموزشی تخصصی شبکه و آخرین خبرهای تکنولوژی و فناوری به کانال تلگرام گروه پال نت بپیوندید.

 Channel: @palnetgroup

تماس با شرکت

 تهران، مطهری، میرعماد، کوچه دهم، پلاک 14 واحد 2 
تلفن تماس: 88173317 021
ارتباط زنده اینترنتی 24 ساعته از طریق تلگرام با کارشناسان پشتیبانی مهندسی شبکه پال نت کانال تلگرام PalnetGroup@
پشتیبانی شبکه و ارتباط برخط و آنلاین از طریق واتس اپ WhatsApp با شماره موبایل ارتباط با واتس اپ
WhatsApp
گفتگوی آنلاین از طریق واتس اپ با کارشناسان گروه برای ارسال  پیشنهادات و  مستندات و حتی ارتباط در مواقع ضروری

JoomShaper